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Monday, May 30, 2022

ADHAR NOTIFICATION


 

Saturday, May 28, 2022

Thursday, May 26, 2022

सम्राट अशोक काल की लिपियाँ


 

निरुक्तम् : डॉ. जमुनापाठकः











 

पाणिनीय परिभाषा सूत्र विमर्श डॉ. P. केलकर












 

Sunday, May 22, 2022

उर्दू भाषा

 BBC विशेष....

जिस उर्दू भाषा को आज हम जानते हैं उसका इतिहास हमें तुर्की, अरबी और फ़ारसी ज़बान में मिलता है. ये सभी भाषाएं व्यापार और सैन्य अभियानों के साथ अलग-अलग समय में भारत आईं.

इतिहासकार आलोक राय कहते हैं, "ये आम भाषा भारतीय उपमहाद्वीप में अलग-अलग संस्कृतियों के मिलन से पैदा हुई है. अलग-अलग समय में इसे हिंदवी, हिंदुस्तानी, हिंदी, उर्दू और रेख़्ता जैसे नाम दिए गए."

डॉक्टर राय का कहना है, "उर्दू ज़बान को इसकी आम बोली जाने वाली ज़बान से अलग करने के लिए कुछ अंशों का इस्तेमाल किया जाता है और ये सिलसिला मुग़ल दौर के आख़िर में शुरू हुआ था."

उर्दू को आज की तरह उस वक़्त मुसलमानों की ज़बान नहीं समझा जाता था. लेकिन इसमें सामाजिक तबक़े का अमल-दख़ल था. ये वो भाषा थी जिसे उत्तरी भारत का अभिजात वर्ग इस्तेमाल करता था जिसमें हिंदू भी शामिल थे.

जबकि दूसरी तरफ़ हिंदी की साहित्यिक शैली 19वीं और 20वीं सदी के आख़िर में मौजूदा उत्तर प्रदेश में तैयार की गई थी.

अलबत्ता उर्दू ज़बान के बहुत से अल्फ़ाज़ फ़ारसी, जबकि हिंदू ज़बान के शब्द संस्कृत, और प्राचीन हिंदू लिपियों से लिए गए थे.

डॉक्टर राय कहते हैं, "लिहाज़ा दोनों ज़बानों का आधार एक सामान्य व्याकरण है. लेकिन हिंदू और उर्दू के सियासी कारण भी हैं."

पूरा पढ़ें-

https://www.bbc.com/hindi/india-61542236

Saturday, May 21, 2022

IASNLP 2022

 Dear All,

 

The 11th Advanced Summer School on NLP (IASNLP-2022) is scheduled to be held at IIIT Hyderabad from 20th June – 8th July 2022. This advanced school like its previous iterations aims to introduce participants to advanced topics and current research in the context of Indian language NLP.

 

The theme for IASNLP-2022 is Speech to Speech Machine Translation (SSMT) in Indian Languages.

 

With Multilinguality one of the defining features of the Indian republic with 22 officially recognised languages and a recent thrust on making more content available in Indian languages, this year's theme hopes to familiarise participants with the challenges of developing and working through a cascaded speech to speech translation pipeline that includes Automatic Speech Recognition, Machine Translation and Text to Speech systems. The school also along with highlighting issues around data and deployment of such systems to end users.

 

The summer school is meant to be project oriented along with a lecture track where noted researchers from the field will provide an overview and introduction to a number of topics in line with the theme. Right at the start of the school, participants will choose a project (from a list to be floated) and will be mentored during the two week period to come up with substantial work which will then be presented at an open symposium on the concluding day of the summer school.

 

Important Dates:

IASNLP-2022 Announcement : 06-May-2022

Registration Open : 06-May-2022

Registration Close : 30-May-2022

Notification of Acceptance : 02-June-2022

Acceptance Confirmation & Fee Payment : 06-June-2022

 

Summer School : 20-June-2022 to 08-July-2022

Mode : Physical

 

Who can Apply:

3rd year + Bachelor Students & PG Students

Engineering; CSE, IT, ECE, other related areas and Science

Linguistics Students

Faculty

Independent Researchers

 

To Apply: https://forms.office.com/r/4MNRc0gvy1

 

 

ORGANISING COMMITTEE

Dipti Misra Sharma, Professor, IIIT-Hyderabad, Course Coordinator

Rajeev Sangal, Professor, IIIT-Hyderabad

Aditi Mukherjee, Visiting Faculty, IIIT-Hyderabad

Radhika Mamidi, Associate Professor, IIIT-Hyderabad

Manish Srivastava, Assistant Professor, IIIT-Hyderabad

Anil Kumar Vuppala, Associate Professor, IIIT-Hyderabad

Chiranjeevi Yarra, Assistant Professor, IIIT-Hyderabad

Arafat Ahsan, Research Engineer, IIIT-Hyderabad

Vandan Mujadia, PhD Scholar, IIIT-Hyderabad

Pruthwik Mishra, PhD Scholar, IIIT-Hyderabad

Saumitra Yadav, PhD Scholar, IIIT-Hyderabad

Mounika Mareddy, PhD Scholar, IIIT-Hyderabad

 

 

More Details: https://ltrc.iiit.ac.in/iasnlp2022/

Saturday, May 14, 2022

नव-ग्राइसियन प्रकरणार्थविज्ञान (neo-Gricean Pragmatics)

नव-ग्राइसियन प्रकरणार्थविज्ञान (neo-Gricean Pragmatics)

ग्राइस के बाद काम करने वाले विद्वानों में Larry Horn और Levinson का नाम प्रमुखता से लिया जाता है। इनके द्वारा प्रकरणार्थविज्ञान (Pragmatics) संबंधी दी गई अवधारणाओं को इस प्रकार से देख सकते हैं-

Larry Hornइनके अनुसार दो लोगों के बात करते समय वार्ता का संतुलित होना आवश्यक है। इस संबंध में हॉर्न द्वारा दो सिद्धांत दिए गए हैं-

The Q-principle – पर्याप्त बोलें। ( “Say enough” )

The R-Principle – बहुत अधिक न बोलें (“Don’t say too much”)

 

Levinson : Levinson द्वारा वार्ता के संदर्भ में तीन सिद्धांत (Principles) दिए गए हैं, जो वक्ता और श्रोता दोनों की दृष्टि से महत्व रखते हैं -

Q-Principle: This principle can be summarized in the slogan ‘What is not said is not the case’.

I-Principle: This principle can be summarized in the slogan ‘What isn’t said is the obvious’ (Levinson 1987b) or, less perspicuously, ‘What is simply described is stereotypically and specifically exemplified’ (Levinson 1995).

The M-Principle: This principle can be summarized in the slogan ‘Marked or more prolix expressions warn of an abnormal situation’.

संदर्भ-

§  https://plato.stanford.edu/entries/implicature/

§  https://www.linguisticsociety.org/sites/default/files/e-learning/Notes%20on%20neo-Gricean%20pragmatics.pdf

Friday, May 6, 2022

Advertisement for the various positions in SpeeD-TB Project @Agra

 Dear all


We are hiring 4 (Computational) Linguists in the Speech Datasets and Models for Tibeto-Burman Languages (SpeeD-TB) project, sponsored by the Ministry of Electronics and Information Technology, Govt of India.
Interested candidates are invited to apply for one or more of these full-time, contractual positions.

Deadline for application: May 16, 2022

Please visit the project page for more info and application:
https://sites.google.com/view/speed-tb/recruitment

For any queries, please email to speed.ctrans@outlook.com

Monday, May 2, 2022

वेदांग और भाषा चिंतन






 

हिंदी व्याकरण जाँचक विकास में 'संज्ञा+संज्ञा' पदबंध समस्या






 

हिंदी मिश्र वाक्य संरचना में 'कि' उपवाक्य